Wat je moet doen om je voor te bereiden op de beste bevalling (en daarna)

WAAROM IS PERINEUM MASSAGE BELANGRIJK?

Laten we meteen eerlijk zijn: als dit je eerste zwangerschap is, vind je perineummassage misschien niet zo spannend. Sommige vrouwen zijn terughoudend en terecht, want als perineum massage goed wordt uitgevoerd, doet het pijn! De literatuur wijst op het voordeel van het consequent masseren van het perineum tijdens de late zwangerschap, omdat een barende moeder dan minder kans heeft op scheuren tijdens de bevalling. Ben je het er niet mee eens dat het goed is om je perineum aan te moedigen niet te scheuren? Sommige vrouwen benaderen perineummassage halfslachtig, in de veronderstelling dat alles wel goed zal komen. Helaas zijn veel vrouwen dan niet voorbereid op het waarschijnlijke scenario van een episiotomie tijdens de bevalling, omdat hun bekkenbodem en perineum niet ontspannen en hun baby niet kunnen opvangen. Na het horen van talloze bevallingsverhalen wensen de meeste vrouwen na de bevalling dat ze meer tijd hadden genomen om hun lichaam voor te bereiden op de bevalling.

NOOT VOOR PARTNERS:

Alsof het nog niet genoeg is dat vrouwen zichzelf moeten klaarstomen om er zelfs maar aan te denken het perineumweefsel op te rekken, hebben sommige moeders en verloskundigen me verteld over de tegenzin van hun partner om te helpen. Het enige wat ik kan zeggen is dit: het littekenweefsel van een episiotomie kan de rest van het seksuele leven van een moeder be√Įnvloeden, met mogelijk pijnlijke geslachtsgemeenschap als gevolg. Bevallen is geen vrouwenzaak, het is een familiezaak. Als het seksuele genot van een vrouw wordt be√Įnvloed, zal dat ook voor haar partner gelden. Wees dus niet preuts of verlegen, maar werk samen.

Perineale stretching is ook van vitaal belang als een barende moeder littekenweefsel heeft van een eerdere bevalling. Littekenweefsel verliest elasticiteit en blijft over het algemeen beperkend van aard.

Factoren die het inscheuren be√Įnvloeden:

  • De kracht van je wee√ęn.
  • Het rekvermogen of de elasticiteit van je lichaamsweefsel.
  • De grootte van je baby.
  • De positie van het hoofd van je baby
  • Je positie tijdens de bevalling.
  • De snelheid van je bevalling.
  • De vaardigheid van je verzorger.
  • Littekens van vorige bevallingen.
HOE MASSEER IK MIJN PERINEUM?
 
Als jij en je partner de bevalling op een natuurlijke manier willen aanpakken, dan moeten jullie je op je gemak voelen met het bekijken en aanraken van vrouwelijke genitali√ęn.
Er is weinig ruimte voor bescheidenheid als je je voorbereidt op de bevalling. Kijken naar een geboorte is een groots en vernederend wonder, maar laten we onszelf niet voor de gek houden, het is zeker niet glamoureus.
Als je partner weigert om mee te doen of weigert om je te helpen met de massage, dan is dat een heel duidelijke indicatie dat jullie samen jullie voorkeuren en doelen voor de bevalling moeten verduidelijken.
Als koppel of individueel kun je KY gelei, vitamine E olie of jojoba olie gebruiken voor de massage.
Wanneer je deze stretching uitvoert, is het belangrijk om je te concentreren op het openen van je lichaam. Probeer te ontspannen en heb vertrouwen in het vermogen van je lichaam om te rekken en je baby ter wereld te brengen.
 
Wanneer beginnen we? Begin met perineum massage vanaf 30 weken.
Hoe vaak? Als perineum massage correct wordt uitgevoerd (het doet pijn); twee keer per week.
Perineum massage duurt 15-30 minuten.
 
Je opdracht is om de weefsels rond je vagina en perineum te rekken en te masseren. Om te beginnen was je je handen goed en leun je achterover in een ontspannen houding.
 
Onthoud dat als dit rekken niet ongemakkelijk aanvoelt en een beetje pijn doet, je niet stevig genoeg rekt. Dus wees moedig, haal diep adem en ontspan om je lichaam voor te bereiden op een zachte en veilige bevalling.
 
Uitwendige massage:
Zoek het huidgebied in het midden van je perineum, direct tussen je vagina en anus. Plaats je wijs- en middelvingers van beide handen tegenover elkaar en trek je vingers naar buiten in de richting van je dijen, waarbij je de huid met je meesleept. Dit cre√ęert weefseltrek door de oppervlakkige huidlagen.
 
Herhaal dit 10-20 keer.
 
Draai dan je vingers iets naar binnen en trek ze omhoog in de richting van je schaamhaar. Herhaal dit 10-20 keer. Ga dan terug naar het middelpunt van je perineum en plaats de toppen van je duimen tegenover elkaar. Beweeg √©√©n duim omhoog naar je vagina en de andere duim omlaag naar je anus (dit voelt zo heerlijk als een ‘Chinese brandwond’!).
 
Herhaal dit 10-20 keer.

 

Inwendige massage:
Plaats twee vingers in je vagina en trek lichtjes naar beneden en naar buiten. Trek stevig naar beneden tot je een goede rek voelt. Trek dan iets meer naar beneden.
 
Trek dan stevig opzij.
 
Wissel van hand en rek de andere kant. Herhaal deze drie richtingen 10-20 keer.
 

WAAROM MOET IK MIJN BEKKENBODEM VERSTERKEN?
Je bekkenbodemspieren zijn de spieren precies tussen je benen. Ze vormen een achtvormige lus rond de sluitspieren van de urinebuis en de vagina en de anale sluitspier aan de achterkant. In tegenstelling tot je baarmoeder heb je deze spieren bewust onder controle en moeten ze versterkt worden. Ongeacht het resultaat van je bevalling, vaginaal of via een keizersnede, moeten alle zwangere vrouwen hun bekkenbodem versterken.
 
Een recent Noors onderzoek suggereert dat er weliswaar een klein verhoogd aantal gevallen van schade aan de bekkenbodem is bij vrouwen die hun baby’s vaginaal ter wereld brengen, maar dat de belangrijkste risicofactoren een gehaaste tweede fase van de bevalling, een tangbevalling en epi-siotomie zijn, niet de natuurlijke vaginale bevalling op zich.
 
DE VOORDELEN VAN HET VERSTERKEN VAN DEZE SPIEREN TIJDENS DE ZWANGERSCHAP:
 
– Je bekkenbodem kunnen ontspannen tijdens de bevalling
–¬†Als je oefent met het versterken van deze spieren, ontwikkel je een bewustzijn van waar ze zich bevinden, zodat je dit gebied tijdens de bevalling bewust kunt ontspannen.
 
Als ik eerlijk ben, zal dit heel nuttig zijn als je verloskundige zich tot je wendt terwijl het hoofdje van je baby zich kruipt en zegt: “Laat je vagina nu ontspannen, laat het los”. Ze zegt dit op het moment dat je perineum zich vult met het gewicht van het hoofd van je baby en je voelt hoe je lichaam zich uitrekt om plaats te bieden aan iets ter grootte van een¬†bevroren kip. Je kijkt haar dan vol afschuw en verwarring aan.
 
Je moet deze spieren versterken om ze te kunnen ontspannen tijdens de fase van de bevalling.
 
Een betere bloedsomloop bevordert een betere genezing
Het trainen van een spier brengt meer bloed naar een gebied en bevordert een betere doorbloeding. Een effici√ęnte bloedtoevoer naar je bekkenbodem zorgt ervoor dat deze spieren tijdens de bevalling gemakkelijk kunnen rekken en na de bevalling snel kunnen genezen.*
Vulval of anale varicositeit (aambeien) tijdens de bevalling voorkomen
Een sterke bekkenbodem voorkomt verzwakking van de sluitspieren en het ontstaan van aambeien. De druk op je bekkenbodem tijdens de bevalling en de verzwakking van deze weefsels na de bevalling werken aambeien in de hand als je bekkenbodem zwak is.
Helpt constipatie voorkomen
Op een bepaald moment na de bevalling zul je je darmen moeten gebruiken. Onbewust kun je je hiertegen verzetten uit angst. Veel moeders na de bevalling zijn bang dat het pijn zal doen of dat ze zichzelf ernstig zullen verwonden. Een zwakke bekkenbodem werkt deze angst in de hand.
 
VOORDELEN VAN HET VERSTERKEN VAN JE BEKKENBODEM NA DE BEVALLING:
 
Als je je bekkenbodem niet versterkt tijdens de zwangerschap, ontstaat er na de bevalling een zwakte die na verloop van tijd kan worden overdreven. Er treedt gemakzucht op en Pelvic floor Dysfunction (PFD) wordt een dagelijkse realiteit. Als vrouwen ouder worden, vragen ze zich vaak af waarom hun lichaam zo anders aanvoelt.
 
Een sterke bekkenbodem helpt de symptomen van PFD te voorkomen, waaronder
– urgency of urine-incontinentie (het onvermogen om je blaas onder controle te houden)
– de behoefte om vaak te plassen, een veel voorkomende klacht bij vrouwen na de bevalling.
 
Urineren is afhankelijk van de spiercoördinatie tussen de blaas en de bekkenbodemspieren. Deze spieren moeten zich ontspannen terwijl de blaas samentrekt.
 
Bij PFD blijven de bekkenbodemspieren zich echter aanspannen als de blaas samentrekt. Het resultaat is een slechte urinestraal. Door te spannen en te persen om de laatste druppel urine eruit te krijgen, verergeren de spieren van de bekkenbodem nog meer, wat resulteert in een vicieuze cirkel.
 
Een sterke bekkenbodem helpt om de sensaties die je ervaart tijdens het vrijen te vergroten of te verbeteren. PFD kan deze sensaties verminderen.
PFD kan leiden tot een verzakte baarmoeder, waarbij de baarmoeder niet meer correct gepositioneerd is en specialistisch ingrijpen nodig kan zijn.
Er zijn nu prachtige producten op de markt om te helpen bij het bewustzijn van de bekkenbodem. E√©n zo’n product is “EPI-NO” van Tecsana, een apparaat voor thuistraining dat perineumletsel en incontinentie helpt te voorkomen.¬†
 
BEREID JE TEPELS VOOR OP BORSTVOEDING DOOR ZE ZACHTJES TE KNIJPEN EN TE ROLLEN
 
Deze technieken helpen voorkomen dat tepels te pijnlijk worden bij de eerste borstvoeding. Deze methoden maken een vrouw ook vertrouwd met het hanteren van haar borsten en kunnen de laatste vier tot zes weken aan beide kanten gedurende twee minuten per dag worden uitgevoerd.
Een moeder kan haar tepels voorbereiden door geen beha te dragen en de tepels bloot te stellen aan de zachte wrijving van kleding, ook door de tepels een paar minuten per dag bloot te stellen aan zonlicht. De tepels inwrijven met tarwekiemolie of colostrum (laat in de zwangerschap) is een andere belangrijke voorbereidende stap.
Wrijf je tepels niet in met een handdoek of een borsteltje in een poging ze harder te maken, want dan wrijf je de huidcellen eraf en blijven je tepels zacht. Was je tepels ook niet met zeep, want dan drogen ze uit en gaan ze barsten als je ze later uitrekt.
 
TEPELS VOORBEREIDEN OP BORSTVOEDING:
 
Knijpen: Knijp met je duim en wijsvinger zachtjes net achter de tepel. Als je tepel niet uitsteekt, trek hem dan voorzichtig naar buiten.
Rollen: Als je eenmaal hebt geknepen, rol je je tepel tussen je duim en wijsvinger en strek je hem voorzichtig naar voren uit je borst.
 
Als je vragen hebt, neem dan contact met ons op en veel succes!